Styrker norske myndigheters befolkningsvarsling under koronakrisen | Styrker norske myndigheters befolkningsvarsling under koronakrisen
Gå tilbake

Styrker norske myndigheters befolkningsvarsling under koronakrisen

16. april 2024

Befolkningsvarslingsløsningen fra teknologiselskapet Everbridge med norgeskontor i Helsfyr Atrium ble på rekordtid implementert og tatt i bruk i alle Norges tre mobilnettverk. Dermed kan Helsedirektoratet raskt nå alle mobilbrukere i Norge med viktig informasjon. Men løsningen brukes også på by- og kommunenivå.

Den internasjonalt ledende løsningen for lokasjonsbaserte mobilmeldinger dekker nå abonnenter i alle de tre mobilnettene i Norge. Den rekordraske implementeringen har ifølge en pressemelding fra selskapet vært av stor betydning for helsemyndighetenes landsdekkende kommunikasjon under COVID-19-pandemien. Forrige uke sendte Helsedirektoratet ut hele 5,4 millioner pandemirelaterte meldinger fordelt på alle alle mobiltelefoner i Norge.

Direktoratet sendte også ut en melding til alle utenlandske telefoner i bruk i landet på engelsk, fransk, tysk, spansk, polsk og russisk, med kritiske instrukser for utenlandske statsborgere. Dette er mulig ved at løsningen automatisk registrerer telefonens nasjonalitet – uten å måtte innhente personidentifiserende informasjon – for så å sørge for å sende meldinger på riktig språk for effektiv kommunikasjon til besøkende og reisende.

Takket være Everbridge-løsningen kan Norge stole på at Helsedirektoratet får sendt kritiske meldinger til mobiltelefoner før, under og etter en nødsituasjon. Både til landets over fem millioner innbyggere – og et enda større antall årlige besøkende.

Les også: «Bryn-Helsfyr-selskap sikrer gigantenes datakraft»

Effektiv befolkningsvarsling kan være aktuelt i mange ulike situasjoner, men har ifølge Everbridge aldri vært mer relevant enn under det nåværende COVID-19-utbruddet.  Fordelene ved en enkel, heldekkende plattform gjør det mulig å beskytte også de mest utsatte ved hjelp av registrering av spesielle behov satt i sammenheng med lokasjonsbasert målretting. Både for å mobilisere helsepersonell og frivillgige – og for å kunne kommuniassre med folk som allerede har reist gjennom en koronainfisert sone i inn- eller utland – og samtidig strengt beskytte personlig informasjon.

“Mobiltelefonen er det beste verktøyet for å nå befolkningen og gi viktig informasjon om hvordan man skal opptre ved større hendelser. Det er stort skritt videre at alle mobilnettene i Norge nå er koblet til løsningen «Everbridge Public Warning». Dette er en viktig del av å styrke norsk kriseberedskap for koronasituasjonen og andre trusler mot samfunnsikkerheten”, sier Javier Colado, internasjonal sjef i Everbridge.

Les også: «Vellykket overgansprosjekt for Helly Hansen»

Byene Oslo og Bergen bruker også Everbridge til å sende kritiske oppdateringer om COVID-19 til alle mobiler i bruk innenfor egne bygrenser, relatert til varslinger om bygrenser, havner og flyplasser. Og kommuner over hele landet bruker systemet til å sørge for kritiske oppdateringer, generell informasjon og innkalling av frivillige.

Les også: «Skaper mobile arbeidsplasser med byens beste tilgjengelighet»

Everbridge-plattformen gjør at land kan beskytte mot koronavirus gjennom oppdateringer om smitte-«hotspots» og vellykkede smitteforebyggingstiltak, koordinere nødetater og helseresurser, etablere toveid-kommunikasjon med risikogrupper og håndtere avbrudd og forstyrrelser innen transport, utdanning og andre kritiske områder.

 

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
Valle med Atrium – Kopi Valle med Atrium – Kopi Helsfyr Atrium by night 2 Helsfyr Atrium by night 2