Datametrix og Network Services blir Telenor Inpli: går tungt inn i det skandinaviske nettverks- og sikkerhetsmarkedet
28. februar 2018Bryn-Helsfyr-baserte Datametrix og svenske Network Services blir i dag til ett selskap med navnet Telenor Inpli. Med dette tar Telenor større grep om bedriftsmarkedet i Norge og Sverige, der det vil bli ledende innenfor nettverk og sikkerhet.
Norske Datametrix, som har hovedkontor i Grenseveien 95 på Helsfyr, har vært 100 prosent eid av Telenor siden 2008. Selskapet kjøpte svenske Network Services i 2017, og totalt omsatte de to selskapene for 1,5 MRD i 2017. Nå går de til markedet under en felles merkevare, Telenor Inpli, og skal bli en sterk og slagkraftig aktør i det skandinaviske infrastrukturmarkedet.
Eivind Hauglie-Hanssen er CEO i Telenor Inpli, med hovedkontor på Helsfyr og over 400 ansatte totalt.
– IT-infrastruktur er samfunnskritisk og blir bare viktigere etterhvert som samfunnet digitaliseres og stadig flere enheter kobles til nett. Det er derfor helt naturlig at vi tar en tydeligere posisjon i dette markedet. At satsningen nå får en tydelig Telenor-merkevare signaliserer at vi har klare ambisjoner i dette markedet, sier Ove Fredheim, leder for Telenor Bedriftsmarked og styreleder i Telenor Inpli, i en pressemelding.
Rendyrker satsningen
Telenor Inpli spisser strategien og rendyrker nå selskapet innen nettverk og sikkerhet. I tillegg vil selskapet tilby samhandlingsløsninger levert som tjenester.
– Vi fokuserer på våre historiske kjerneområder. Alle virksomheter trenger å bygge en digital grunnmur slik at de både kan digitalisere tjenester og prosesser, og drive forretningsutvikling og innovasjon for fremtidig lønnsomhet, sier CEO Eivind Hauglie-Hanssen i Telenor Inpli.
Bygger skandinavisk organisasjon
– Våre konkurrenter skal merke at vi nå får Telenor i ryggen med full tyngde. Vi bygger en skandinavisk organisasjon med et felles tjenestetilbud og kundebetjening på tvers i Skandinavia. Vi skal være skandinaviske i alt vi gjør, noe som gjør oss godt posisjonert til å være med våre kunder over landegrensene. Vi er store, men fleksible og evner å snu oss rask og møte kundens behov, sier Hauglie-Hanssen.
Kundenær innovasjon for den digitale transformasjon
IT-infrastruktur er selve hovedpulsåren i enhver virksomhet, og er også helt essensiell for å realisere den digitale transformasjonen alle virksomheter må gjennom. Med innsikt, forståelse for kundens mulighetsrom og solid teknisk kompetanse er Telenor Inpli en proaktiv partner for kundene i denne prosessen, og bistår dem med å utvikle nye digitale tjenester og forretningsmodeller.
– Vår store fordel er solid kompetanse og erfaring, samt at vi kan levere løsninger og tjenester på tvers av gamle skillelinjer mellom operatør og integrator. Vi vil tilby en kommunikasjonsplattform og en sikkerhetsplattform som vil være fundamentet for både sikker daglig drift og fremtidig innovasjon og digitalisering, avslutter Hauglie-Hanssen.
Kilde og bilde: Telenor Inpli